Mats Erixon, en av Sveriges främsta löpare under 80 och 90-talet, delar med sig av sina tips för att komma igång med Walking inför Rosa Steget.

Varför Walking är en motionsform som passar alla

När man promenerar så arbetar hela kroppen och fördelarna är många, det är du själv som bestämmer tempo och svårhetsgrad, var och i vilken terräng du vill gå i, och när det passar dig. Beroende på det underlag och tempo du väljer så tränas musklerna olika mycket. Du kan lätt öka belastning och förbränning, genom att pendla armarna, använda stavar för stavgång, öka tempot eller gå i trappor. Walking är en sund motionsform som inte sliter på kroppen lika mycket som exempelvis löpning. Du kan även ta med dig träningen på semestern. Vart du än är i världen, går Walking att utöva.

Valet av skor

Walking är en relativt billig motionsform, ett par walkingskor är det enda du behöver. Skillnaden mellan walking och löpning är att när man promenerar vilar man på foten en längre stund än vad man gör vid löpning, därför är skorna uppbyggda på olika sätt. För att klassas som en bra walkingsko bör skon ha en stabil yttersula och bra dämpning i hälen, detta för att förebygga besvär i fötter, knän och rygg. Det är även viktigt att ha skor som är anpassade för just ditt gångsteg. Fråga därför gärna butikspersonalen om hjälp. Idag finns det dessutom walkingskor som är avsedda för olika miljöer och det är därför bra om du funderar igenom hur just du tänker använda sina skor. Ska du gå i skog-, stad- eller parkmiljö?

Tips för att komma igång

  • Vad vill du få ut av din träning?
  • Promenera i ett tempo så att du känner att pulsen stiger.
  • Sätt gärna mål efter vad DU vill nå; ett veckoschema eller mät steg med stegräknare.
  • Tänk på att du inte tävlar mot någon, mer än dig själv.
  • Man tränar för att må bra och för att ha kul, träna därför gärna med en god vän!
  • Kombinera gärna träningen med något du gör varje dag, tex när du går till jobbet eller affären.

Lycka till!


Dela